Småländska ordspråk och tillfälliga dialektförvirringar

Ja, här sitter jag på Sveroks Kansli i Stockholm, inte många meter från Globen. Vi har haft ett långt och rätt så givande möte idag. Allt gällande Catahya så klart. Har fått mer insikt i föreningen och vad styrelsens uppgifter är. Givande. I övrigt så känner jag mej ledsen, och förvirrad. För att inte säga upprörd. Jag har glömt bort min dialekt! Hur kan man göra det? Allt detta tack vare Fredrik (Reborn) och Daniel (Glo). De där jäkla smålänningarna. Lite Vinterdotters fel också. Det började idag. Jag upptäckte att jag börjat prata i samma tongångar och betonat ord och namn på nåt som mer liknar småländska än hälsingemål. LÅNGT ifrån hälsingemål. Det låter töntigt kanske men det är helt sant och jag begriper inte hur man kan ta efter en dialekt SÅ mycket? Sjukt. Fredrik mobbar mej gladeligen och säger att det är bra att jag äntligen börjat sett ljuset. Men helst av allt vill jag skära av mej tungan. Hellre än att jag börjar prata hans rotvälska och märkliga läten. :P Hjälp mej någon. Fredriks och mitt krig angående våra raser (Smålänningar och norrlänningar) har hållt på i snart två dagar nu. Lite medhåll fick jag dock från Rejas som visade sej vara halvt norrlänning. Så kan du Fredrik stå där med din Glo och tro att ni är nåt. Ha! Dock försvåras dock kampen i och med mitt tillfälliga dialektbyte. Men som ni allra flesta redan säkert räknat ut så vinner jag våra duster. Fredrik snor enbart mina argument och förvirrar sej själv (som vanligt). Han har för övrigt försökt hjärntvätta gruppen med "småländska ordspråk" som egentligen bara är plagiat och stöld av samma ordspråk som vi har i norrland fast då gäller förnedringen smålänningar.



115953-19

Kommentarer
Postat av: Kattis

Hä rassla tä ä böksan!

Postat av: Kristian

Män bra nog å!

2008-04-06 @ 12:05:19
URL: http://www.kristiansilwer.blogspot.com
Postat av: Erica

Vilken förening!? :p

Småländska är väl fint! Tycker du inte!? ;)

2008-04-06 @ 12:28:37
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Maria

Haha! Har du fått tillbaka dialekten nu?

2008-04-07 @ 23:37:29
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Daniel A.

Inget fel på småländska!

Jag måste dock passa på att utfärda en varning till alla som råkar läsa det här. Håll er undan från landskapliga raskrig! Det kostade mig nästan livet?

/Glo

2008-04-08 @ 17:50:43
Postat av: Fredrik (Reborn)

Det här blogginlägget är så fullt av lögner och uselt förtal att jag inte ens orkar kommentera det ... förutom, naturligtvis, med ett väl valt småländskt visdomsord:

Det är sagt att om en norrlänning någon gång tänkte skulle själva tiden stanna i ett antal icke-existerande minuters chocktillstånd. Det har ännu inte inträffat.

2008-04-08 @ 18:57:25
Postat av: Cia

*suckar högt och ljudligt och rejält*

Barn, barn, barn...

2008-04-08 @ 19:08:30
URL: http://tibicina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback