Busa med vuxna

Kan ibland vara svårt har jag upptäckt. Det fungerar oftast helt smärtfritt när man är bland jämnåriga eller allmänt folk som känner mej väl.
Då jag var på mattelektion i Hudik på komvux sa matteläraren :
-Det verkar som det är samma gäng som var här i måndags.
Jag kunde bara inte hålla mej.
-Vi har inga liv.

Läraren ser upp för att få syn på vem som uttalat den mystiska meningen. Och får syn på mej.
-Förlåt? Ursäkta? Vad sa du?
Skratten, leenden och den väntade skojiga stämningen uteblir. Jag försöker igen.
-Vi har inga liv.
Hon rynkar ögonbrynen och det syns att hon anstränger sej att förstå vad det är jag menar.
-Har du inget liv?
Jag känner att det är meningslöst, att mitt "skämt" gått henne helt förbi och klasskamraterna vänder sej om för att se på mej. Liksom för att se hur jag ska ta mej ur detta.
-Jo, eller alltså, VI, klassen har inga liv. Det är därför vi sitter här igen. Samma gäng...
Rynkan är kvar i någon sekund för att sedan suddas ut.
-Jaha. Eeh...ja! Ni kan slå upp sidan 14 så ska vi gå igenom Negativa tal...
Vad var det där? Varför öppnade jag ens munnen? Borde jag inte ha anat att det inte var läge att "busa"?
En tjej i klassen tittade på mej och fnyste lite åt läraren och log lite sådär som att säga "Jag fattade i allafall."
Min stackars förvirrade lärare ska jag låta slippa mina skämt framöver.


En annan händelse som utspelade sej i Uppsala för några veckor sedan, som visserligen inte på något vis var busig men som jag ändå vill dela med mej av här för att beklaga mej lite över vissa vuxna ute i världen. Det hela gick till som så att jag gick på stan med Victoria och hade ätit gott, allt var frid och fröjd och jag skulle åka buss till en kompis för att sedan gå på bio med två andra vänner. Detta kan man läsa om i inlägget under detta. Nåväl, vi var på väg till busstationen där jag ser en grön buss stå och puttra medan folk har bildat en liten kö och kliver på. När den sista kliver på ger jag Victoria en kram och säger hej då, varpå bussdörren stängs mitt framför ögonen på mej och det växlas. Jag knackar på dörren och viftar till busschaufören att jag ska med. Dörren öppnas och jag kliver på.
-Hej hej.
Inget svar från chaufören. En tjej i 30-årsåldern med brunt locking hår och glasögon stirrar på mej.
-En ungdomsbiljett till...eh...vänta...
Jag kommer inte på vad stället heter så jag tar upp mobilen och börjar bläddra fram ett meddelande från min kompis där detta står.
-Alltså sånt där ska man ha fixat INNAN man kliver på bussen. Så egentligen borde jag slänga av dej!
Va? Vad säger hon? Slänga av mej? Varför denna ton när jag glad i hågen kliver på och hälsar glatt?
-Jaha. Oj. Men...vänta så ska jag skicka ett sms istället. (Vädjande)
Bussen brummar och kör medan jag står och balanserar med mobilen ivrigt skrivande ett sms. Och jag får lite känslan av att hon gasar och svänger lite extra hårt med bussen för att jag ska ramla.
-Mm. Sånt där ska som sagt fixas innan man kliver på...
-Ja, jo precis. Jag vet...
-Borde egentligen slänga av dej...
Fortsätter hon att hota.
Smsbiljetten anländer och jag visar den snabbt.
-Bra. Sätt dej nu.
Jag går och sätter mej med en obehaglig känsla och klump i magen. Sitter där och skäms och undrar vad jag gjort för fel.



Kommentarer
Postat av: Erica

HAHAHA! Det där var riktigt rolig läsning! :D

Kram på dig!

Postat av: Michis

Alla busschafförer är inte så där här i stan. Jag åker buss dagligen och jag träffar nästan bara trevliga. Du hade nog otur =(



Det är tråkigt med vuxna som är humorbefriade!! Jag ska vara skit cool när jag blir vuxen ^^

2008-10-13 @ 19:47:09
URL: http://littlegila.wordpress.com/
Postat av: Fredrik

Var inte för hård mot läraren. Jag misstänker att hon/han blev rädd för möjligheten att ett gäng zombies satt i klassrummet.

2008-10-14 @ 03:45:56
Postat av: Tant Linda

Haha! Vuxna är konstiga människor. Bry dig inte om dem. :p

2008-10-14 @ 22:05:55
URL: http://svartviolett.blogg.se/
Postat av: Svante

Fy fasen för den busschauffören. "Jag borde slänga av dig"! DU ÄR EN MÄNNISKA OCH DU PRATAR MED EN ANNAN MÄNNISKA! Helt otroligt. Blir arg när jag hör om folk som inte har den minsta lilla sociala förmåga eller överhuvud taget lite vett i skallen. suck



Men det om läraren var mest kul, jag tycker du ska fortsätta skoja med henne bara för att du kan, haha :-)

2008-10-18 @ 17:24:06
URL: http://svanteimadrid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback