Tjärven









Det är midsommar. Några gamla gymnasiekompisar bestämmer sig för att ha en återträff och fira denna högtid 25 år efter att de tagit studenten. De åker ut med båt till fyrön Tjärven i Stockholms skärgård för att äta god mat, dricka öl och prata gamla minnen. Dock bär det sig inte bättre än att de efter ett otrevligt möte med några otäcka ålänningar blir av med sina mobiltelefoner och båten och blir strandsatta på ön utan möjlighet att ta sig därifrån. Som om det inte var nog med det råkar det vara så att en massa drunknade döda människor kliver upp ur havet för att även de få sig något att äta. Det som börjar så lugnt och trevligt utvecklas snart till en mardröm och snart handlar allt om att leva eller ätas.

Efter en lång och plågsam väntan har äntligen en av mina favoritförfattare släppt sin efterlängtade bok Tjärven. En zombiehistoria i svensk skärgårdsmiljö som enbart släpps som e-bok och mp3 inläst av John Ajvide Lindqvist själv. Först var jag lite skeptisk till att boken inte skulle släppas i hederlig gammal stil med en riktig bok med omslag och blad men valde att lyssna på historien som mp3. Men min skepsis övergick snart till lycka. Att få höra på Johns stämningsfulla, lugna röst är som ljuv musik för mina öron. Han läser med inlevelse och jag finner mig fullständigt trollbunden och kan inte sluta lyssna. Fem timmar av magi som rusade förbi på bara ett ögonblick.

Med pricksäkra personporträtt lär man snabbt känna karaktärerna som känns väldigt levande och intressanta. Dialogerna känns även de realistiska och en ö i havet i Stockholms skärgård fungerar alldeles utmärkt som plats där historien utspelar sig. Boken skiljer sig från hans andra böcker. Vanligtvis får vi det övernaturliga någorlunda förklarat för oss på ett eller annat sätt. Så icke denna gång.
De före detta klasskamraterna har med sig "muskedundret" till ön, den gamla bergsprängaren som de alltid hade med sig på klassfesterna på 80-talet. Medan de har fullt upp med att försöka överleva zombieattacken på den lilla ön, spelas musik av den tyska 80-talssynthpopgruppen Modern Talking, som kommer att fungera som ett sorts soundtrack till historien. Den smöriga musiken med den androgyna sången blandad med zombieslakt är en klockren och underbart galen blandning och en rolig idé.

I början av februari hade jag äran och turen att få höra John Ajvide Lindqvist under en boksignering i Stockholm berätta om sitt projekt Tjärven. Han berättade då att han ville prova något nytt och ville därför enbart släppa boken i digitalt format och ville den här gången skriva om zombies i klassisk stil. Han har behandlat zombies tidigare i sin bok Hanteringen av odöda och en sorts lös fortsättning i novellsamlingen Pappersväggar, med namnet Sluthanteringen. Då var zombierna förvirrade, sorgsna varelser som bara ville komma hem men som inte var våldsamma eller sugna på kött och inälvor. Den här gången bjuder han på råa, och otäcka, hungriga zombies utan diverse förklaringar på deras uppvaknande och odöda tillstånd och det bjuds på en hel del blod och otrevliga och ingående beskrivningar.
Jag fullständigt älskade Tjärven och den levde upp till mina förväntningar och lite till. Den svenska skräckmästaren är i sitt esse och det märks att han har haft roligt medan han skrev den här boken.
Nu väntar jag och hoppas på att någon gång i framtiden, eventuellt en dag få hålla denna underbara svenska zombiehistoria i min hand i klassisk bokform.

Kommentarer
Postat av: Kristian

Det är konstigt egentligen att inte fler författare läser in sina ljudböcker själva. Det är ju dom som vet vilka karaktärerna är och hur de bör bli beskrivna! Mycket av det sitter ju i berättarrösten.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback